ARTO het oudste bureau van Amsterdam
DGA Petra de Vos: onbescheiden als het klinkt: met ARTO is eigenlijk ook de Uitzendbranche ontstaan. Mijn moeder zag in 1959 dat er veel vraag was naar secretaresses en ander kantoorpersoneel. In eerste instantie werden alleen topsecretaresses uitgezonden, die ook in staat waren te stenograferen in het Frans, Duits en Engels.
Toen er steeds meer vraag kwam naar typistes en financieel/administratief personeel, breidde de zaak snel uit. Het is het begin geweest van wat nu de bijzondere uitzendbranche is die wij kennen. Ik ben er enorm trots op dat ARTO aan de basis heeft gestaan van die ontwikkeling en nog altijd zo'n unieke positie inneemt. Wij hebben ons ontwikkeld tot een klantgedreven HR service-organisatie waarbij de mens centraal staat. Dat bedrijven van het eerste uur nog steeds tot onze klantenkring behoren en het feit dat wij inmiddels derde generatie uitzendkrachten en personen bemiddelen is eveneens zeer uniek te noemen. Inmiddels zijn wij met onze dienstverlening in de gehele Randstad actief.
Sinds 1959 van mens naar digitaal naar mens
Michael Nijdam ziet een verschuiving in de dienstverlening naar de rol van strategisch HR-partner. “Wij zijn continu op zoek naar synergievoordelen met onze opdrachtgevers. Doordat wij als bureau de ideale match leveren, zorgen wij voor minder verzuim, minder verloop en meer productiviteit omdat de medewerkers optimaal gemotiveerd zijn en blijven.
CFO ARTO Michael Nijdam
Er is een duidelijke trend van een HR benadering naar een inkoopbenadering; ‘Ik huur zes uitzendkrachten in, dus dan kan er wel wat van af.’ Zo werkt het niet. We hebben het hier nog steeds over mensen; people business is anders. We zijn een service- en kennisautoriteit. Natuurlijk zit er een kostenplaatje aan, maar uiteindelijk bespaar je kosten doordat wij zorgen voor duurzame inzetbaarheid.”
Digitaal en toch persoonlijk
Wat in 1959 begon als Ans Rijnders Typing Office (ARTO) is in zes decennia naar eigen zeggen uitgegroeid tot een persoonlijk recruitmentbureau dat juist in het digitale tijdperk extra succesvol is door niet alle online trends te volgen.
Als Amsterdams familiebedrijf – de huidige directrice is de dochter van de voormalig oprichtster – hanteert ARTO een echt persoonlijke 1-op-1 aanpak; vrijwel alle kandidaten komen eerst langs voor een uitgebreide kennismaking op het sfeervolle kantoor aan de Nieuwezijds Voorburgwal 158. “Zo ontdekken we wat een kandidaat beweegt en wat zijn of haar drijfveren zijn voor een optimale match. Daar kan geen computerprogramma tegenop”, zegt Nijdam.
Naar eigen zeggen draait bij ARTO alles om persoonlijke aandacht. Door te kijken naar de organisatie achter de vacature en naar de persoon achter het cv, worden volgens ARTO werkgevers met de juiste kandidaten verbonden. ARTO gaat prat op zijn hoge doorstroompercentage naar vaste banen. Nijdam: “Wij helpen organisaties kosten te besparen door een vacature zodanig in te vullen dat de kandidaat blijft zitten waar hij zit. Dat scheelt onrust en personeelsverloop. En dus kosten.”
Volgens Nijdam is in de basis er in 65 jaar dan ook eigenlijk niet zo veel veranderd. “Je hebt tegenwoordig natuurlijk veel meer tools om kandidaten te zoeken, maar het blijft mensenwerk. Dat was in 1959 zo en is nog steeds het geval. De wensen van de klant en het type werk waar support voor wordt gezocht zijn in de loop der tijd natuurlijk wel enorm veranderd.”