Het komt steeds vaker voor dat werkgevers sollicitanten afwijzen omdat het sociale mediaprofiel van de kandidaat hen niet aanstaat. Provocerende foto's en negatieve uitingen over voormalige werkgevers vallen niet in de smaak.
Dat stelt CareerBuilder op basis van Amerikaans onderzoek onder 2100 recruiters en HR-professionals.
43 procent van de respondenten heeft het afgelopen jaar mensen afgewezen vanwege uitingen op sociale mediasites. Een jaar eerder was dat 34 procent. Potentiële werkgevers knappen het vaakst af op provocerende of ongepaste foto’s. Verwijzingen naar drank en drugsgebruik doen het ook niet goed bij de Amerikaanse HRM’ers. Op de derde plaats van fatale vergissingen staat het plaatsen van negatief commentaar over de voormalige werkgever.
Bijna vier op de tien ondervraagde HRM’ers en recruiters bekijken of een sollicitant een profiel op sociale media heeft. Een kandidaat scoort bonuspunten met een professioneel imago, een positieve uitstraling en brede interesses.
“Werkgevers gebruiken alle middelen die ze tot hun beschikking hebben om er zeker van te zijn dat ze de juiste persoon aannemen, en sociale media zijn daarbij in opmars”, zegt Rosemary Haefner, vice president HR bij CareerBuilder. “Kandidaten moeten zich bewust zijn van de informatie die ze online openbaren aan potentiële werkgevers. Tegelijkertijd moeten HRM’ers een zorgvuldige afweging maken hoe ze gebruik maken van informatie die ze via sociale media hebben gevonden en welke waarde ze daaraan toekennen bij de beoordeling van een kandidaat.”
Bron: PWdegids.nl
|
|